الأحد، أكتوبر 15، 2006

بحبكم
****
بصوا بقى
من غير ما الف و ادور
و ازوق ف الكلام
و أقعد أركب ف الصور
بحبكم
حين شفتكم
دخلتوا قلبى دا كده
و لما كان الشعر واخد سكته
من قلبى جاى على قلبكم
راسم نفسه فوق وشوشكم ف إبتسامه
و لا نظرة عين حنونه مُدهَشه
كنت حاسس بيكوا أهلى
أهلى جدا
أهلى خالص
بتجمعوا متفردى
و تلملموا متبعترى
الحضن واسع و انا
واقف جوه ف وسطكم
و كأنكم
جلابيه صوف إنجليزى معتبر
و لا ليه؟
جلابيه صوف م المحله معتبر
و الدفا من كتره
عايز كنت أقولها ف وشكم
بحبكم
بس الخجل
آآآآآآآآآآآآه م الخجل
عيل بيلعب جوه دمى من زمن
و عامله ضُليله و سكن
كان نفسى جدا أفطمه
مع أول بوسه بين رجلى و بين تراب القاهره
لكنه كان عيل شقى
و باس معايا القاهره فصاحبته
و قبل ما ياخدنى الكلام عنه و عنها
و الشوارع و الجوامع
و الميدان و المجمع
و البيارق و الضريح
و الكهارب اللى عماله تمدح بالفصيح
لازم أقولها بالصريح
بحبكم
هاتسمعوها مجلجله مع صوت أدان السيده
و لما واد بصوت مسرسع وسط زحمة البشر جوه الميدان
ينطلق
" و النبى .. حاجه لله و النبى"
و تجبروا بخاطره
فجأه ينفرد
يبقى أنا
و اقولكم
بتحبنا -
بحبكم =
جيت عندنا -
شايل لكم =
شايل لنا ؟ -
قلبى البرىء =
حر و طليق
و لا حوجه لبلوجه و لا
لدوت .. كوم

هناك 16 تعليقًا:

saso يقول...

:)
الله... وكمان انا اول كومينت
من غير ماركب في الصور
وانا بحب صورك اوي.. بس الكلام كده يمكن احلي

عيل بيلعب جوه قلبي من زمن.. مانسيتش تربطها بالي فات وتخليه يرن
مع اني سمعتك في قصيدتين وبس
بس فاكراهم اوي وسامعة صوتك فيهم اوي

محمد حلوة قوي .. صوف انجليزي معتبر ولا لية صوف م المحلة معتبر

admelmasry يقول...

حظي انا
اني هنا
اول من شاف الكلام

عايز اقول ان الكلام
مستحيل يقدر يقول
كل اللي في عيوني انا

انا اصلي محتاج لبحرين
مدد
يمدو اقلام الدنيا حبر


انا لما قلبي شاف قلوبكم
في السحاب
اتوحدوا
كل القلوب
ضدد السراب
انا قلبي اصبح منكم
عايش حياته بدون عذاب

الله يبارك
صحبة حلوة اتجمعت
الضحكة للكون سمعت
و الدنيا بردك دمعت


اكمنها
حستنا واحنا في بعدها
احباب تلاقو في حضنها
بدون بلوجة مخنقة
ولا ودود وكم
فاصلة
بين حبايب قلبها




***********************
معلشي علي قدي .... ارتجال يا حبي ارتجااااااااااااااال

admelmasry يقول...

لا والله ساسو كتبت وانا عمال ارتجل

اصلي خدت وقت

بس انا والله اول كومنت

ههههههههههههههههه

محمد أبو الفتوح يقول...

saso
أنا
أنا صوتى بيرن انا .. ربنا يكرمك و ترفعى معنوياتى دايما
كان نفسى قوى اليوم يكون أحسن من كده و كان نفسى نتعرف كلنا على بعض أكتر
عارفه .. أنا كتبت القصيده دى أول مارجعت باليل و كانت عاماله تتكون فى دماغى على طول الطريق
فين الكانز بتاعتى

moorgen يقول...

محمد
ازيك
:)

بس انا قولتها قبلك
حين تتقابل الارواح دون ان تتقابل والوشوش
ورسمتها صورة جميله زينها جمالها لما شفتكوا
احبكم فى الله بدون خجل

saso يقول...

ثانية واحدة
ادم انا كتبت الاول بقي ماليش دعوة
وبعدين مش كفاية انك مخلتنيش اعرف اسلم علي محمد امبارح
اةة شفت يا محمد باعك وخرج من م س ن علشان يخرج
طبعا انا مش باعرف اوقع خاااااااااااااااالص
المهم
محمد اليوم برضة كان حلو.. ولو اني لسة متضايقة من هيثم اللي ساب مكانة
الكانز بتاعتك موجوده اللخبطة بقي هيا السبب
المرة اللي جاية اتفقنا
:)

محمد أبو الفتوح يقول...

saso
أدخاى عند هيثم و أنتى تفهمى اللى حصل بالظبط

محمد أبو الفتوح يقول...

آدم
أعمل فيك إيه
ده إرتجال ده يا مفترى
جميل جميل جميل

محمد أبو الفتوح يقول...

العزيزه شيرى
و إحنا كمان و الله
:)

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

عيل بيلعب جوه دمى من زمن
حلوه دي
محمد باشا ابو الفتوح
اخبارك ايه يا نجم انا اسق جدا اولا لعدم الحضور ثانيا للتاخير
اتمني من الله عز وجل في هذه الايام ان يديم علينا الحب الذي جمع قلوبنا قبل ان نتقابل

محمد أبو الفتوح يقول...

محمد مفيد
يا حبيبى ما تتأسفش على حاجه و بعدين دا مافيش أندل منى فى التأخير دا انا مكسوف منك جدا و الله علشان فيه بوستات بحالها ما بردش عليها عندك
عارف أكتر حاجه مزعلانى إنى لسه ماشوفتكش , أنا حاسس إننا عاملين حاله حلوه قوى من الصداقه
ربنا يكملها على خير و نبقى صحبه طول العمر أنا و أنت و هيثم و آدم و صفاء و شيرين و مروه و نعمل حفلات مع بعض و نجاهد مع بعض و نرجع أيام الكرنك بقى بس من غير حبس و النبى :)

Mamdouh Dorrah يقول...

برافو عليك
صوتك جميل اوي هنا

... يقول...

حلو اوى ان اول زيارة الاقى عندك مظاهرة حب كدة
اصلى بحب المظاهرات
:)

كلامك جمييييل

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

لازم الحبس فهذا هو مسير من يقول الحق ولا يخاف لومه لائم
وما اجمل هذا الحبس ان نكون سويا

محمد أبو الفتوح يقول...

ممدوح دره
ألف شكر ليك يا باشا
حلم
ما اعرفش أعيش من غيره
شكرا
محمد مفيد
عندك حق بس حبس إيه لا قدر الله و إحنا نروح

غير معرف يقول...

بحبك :قصيدة رائعة ونموذج من شغل محمد بتخلص فيه من اى ربكه شعريه ، مفيش عروض مكسره او سطر شعرى مرتبك القصيده تمام متماسكه زى الحاله اللى واقف جواها ، شوارع القاهرة اللى وخداه اتحفرت فى التفاصيل ومبعدشى عن خصوصيته كأنسان بتربطه علاقة ما لكن يعانى من الخجل اللى حطله ابعاد كتير جوا القصيده
يا ريت يا محمد ما تبدأش كتابة اى قصيد الا من نفس المنطقه دى مع اختلاف الحالات ، منطقة بوح لشاعر الناس هتحسه واهم من كده هتصدقه
واخيرا انا مستمتع جدا بالشغل الطازه اللى بيخلينى متواصل معاكم كلكم
واخيرا
سلام
يا شاعر يا جميل
محمود عبد الباسط