السبت، سبتمبر 30، 2006

الجنون كما أراه
_______
جَنَّ أى إستتر أو أظلم، جُنَّ جنونا و جنه و مجنه أى زال عقله أو فسد فهو مجنون و الجمع مجانين
هذا من الناحيه اللغويه أما من الناحيه الدلاليه فأجد فى ذهنى مدلولين لكلمة الجنون : حقبقى و مجازى
أما الحقيقى
فيطلقه الناس على المصابين بأمراض عصبيه أو نفسيه و لكن لا يوجد حقيقة أى مرض نفسى أو عصبى يسمى الجنون فلماذا إعتاد الناس على إستخدام تللك الكلمه؟
أرى أنه لما كانت الأمراض موجوده قبل العلم و قبل إطلاق الأسماء العلميه عليها كان من اللازم أن يكون لها إسم ما و لما كانت كلها تشترك فى شىء أساسى واحد و هو أن يصير المصاب غير طبيعيا غير مسؤلا و المسؤليه مناطها العقل فيصبح مجنونا. وأرى أيضا أن الأسماء العلميه لم تستطع أن تحل محل كلمة مجنون لأنها أولا : غير عربيه و تعريباتها معقده مثل : schizophrania الفصام , mania الهوس , paranoia الرُهاب , depression الإكتئاب
ثانيا: تستلزم التفريق بين الأعراض من مرض لآخر و هو ما يكلف العامه ما لا يطيقون
و أما المجازى
فيطلقه الناس على طائفتين من البشر : الفنانين و الغاضبين ؛ فعندما يتملك شيطان الغضب من الإنسان يصبح مجنونا ؛ لا يدرى ماذا يفعل و لا يملك أدنى سيطرة على نفسه -إلا من رحم ربى- ويصير تغلب الإنسان على شيطانه حال الغضب من أكبر تحديات حياته ، و الأحاديث الشريفه التى توضح مكانة القادر على أن يملك نفسه عند الغضب كثيره ، و جنون الفنانين ذلك الجنون المحبب الذى أعتبره أنا شىء طبيعى تماما يتمثل فى الحريه،فما أن يرغب الفنان فى شىء ما - مشروطا بكونه حلالا فى رأى_ حتى يفعله مهما كان غريبا ، ولا يجد الفنان طعما للحياة من دون هذا الإكتشاف المتجدد للأشياء ، و إنى أرى أن إختزال حرية الإنسان المبدع التى كفلها له الله و لم يمنعها قط فى لفظة الجنون نتج عن عصور الإستبداد و القهر التى عاشها و يعيشها هذا الشعب على كافة المستويات من الحاكم إلى الأب و إعتياده عليها حتى صارت جزءا من حياته اليوميه الممله - تلك الدائرة المغلقة عديمة اللون - فصار قدرا بسيطا من ممارسة الإنسان لحريته جنون ، و من الناحية الأخرى فرح المبدعون كثيرا بهذه الكلمه لبحثهم المستمر عن التميز و التفرد و الإختلاف و لو تأنوا قليلا لوجدوا أنها تضرب فى أساس حريتهم و تجعلها شيئا منبوذا - و هى البريئة تماما من ذلك - من الناس إذ أنه ليس على المجنون حرج و الفنان المجنون فى مخيلتهم يزنى و يشرب الخمر و من الممكن جدا أن يكون شاذا
نتيجة لشيوع ذلك المفهوم عن الإبداع ، نسب كثيرون أنفسهم لحركة الفن فقط لنيل تلك الحريه غير المشروطه. فتجد الشاب أو الشابه الذى لا زال يتعلم العَرُوض أو أبجديات القَص أو طريقة التحرك على المسرح منغمسا فى الحشيش و الليالى البمبى و يقرأ عن التشظى و العبثيه و كأنه وُلد فى فرنسا و لم يولد على يدين سمراوين لداية عجوز ، و كأنه شب على مشهد برج إيفيل و لم ينمو مُكحلا بمشهد الحسين و خان الخليلى ، و كأن تلك الأذن التى شربت المسحراتى و عد صوابعك كام خنصر بنصر وسطى سبابه إبهام و جرس الفسحه ضرب ضرب ، تربت على أنغام توينكل توينكل ليتل ستار
و إيييييييييييييييييييييه؟؟؟
و أحلى سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااام بقه :)

الاثنين، سبتمبر 25، 2006

عيل كبير السن
*********
لمّا الصغير يكبر
و يعدى سور ورا سور
و الناس بتتفرَّج
مابين ناكر و بين مبهور
تتشقق السموات و تندَّع الميه
تتفتح الشماسى فى الرايحه و الجايه
و هو ماشى شايل أحلامه شمسيه
يسمع كلام الناس من ودن دواره
و يخرجه ع الورق عرق الفواعليه
كان ياما كان من زمن عيل كبير السن
لا عمره لعب الحجله و لا غيرشى سن
و لا كانش دارى إنه أيامه فيه بتسن

الجمعة، سبتمبر 22، 2006

نَفَس العيال
********
عين السما م الأرض
عيله و طايشه
و البدر قال للزرع يا بختك
نزل الندى من هنا
غفّل على خدك
لولاش الدنيا هتعتم
لكنت ابات عندك
شوف العيون قاصر
سته على ستين
ما تجوز الحكمه ع الصغير
ولا حتى بالتسنين
اللعب نَفَس العيال
و السما بنوته شعرها مضفر
البدر ده التوكه
__________
على فكره هيثم لحنها يا كماعه:) و حلوه قوى قوى

الأحد، سبتمبر 17، 2006

البيبان
......
يا نقى البلح الرطب المريمى لاسقيك من عينى على عينى
ما شافش ضلّك مسيح لكنه شاف عينى
(تراب بلدى) مشى عليه عينى
(عيسى النّبى) كاتب على جبينى
يا ابن إبراهيم و اسماعيل و محمد الخاتم دينك على دينى
......................
بانى مبانى و ليها بيبان
من منف لمّا القاهره
منها اللى بان و اللى اتنسى
مين قال كذا و مين قال كذا؟
و مين صوته وصلّى
أخد منه و اصلّى
و بيبانه مترسه
بيبانه من زمن
معموله من الزمن
قبل الممات و قال
حبايبى فى الفتن
هيناموا و يقعدوا
و يسيبوا و يكبتوا
دا نصيب مَن قَد نسى
* * *
فيه باب تقولشى طبيب
أحزن.. لعنيه يطيب
على كتفى يجيب طباطيب
و زخارفه شاى بحليب
على قهوه ف حى حسين
نقاريش متنقرشه
* * *
و فيه باب سهل المُحيّا
سبعات فى تمنيات
أسوان بتنادى عليا
" أبوك السّاقا مات
أبوك البنّا وين؟
قواليبنا معطشه "
* * *
و فى باب خشب الشجر
ع النيل لما إنحدر
يسأل عما بدر
من عمده خدنا بر
بره مالوش رجلين
الخيشه م الخِشَه
* * *
و فى باب معدن غبى
يعكسلى مطلبى
الذُل طَالَ بى
قُلتُ " يا سيدنا النبى "
قالى نبيكوا فين؟
نبينا فى الحِشا
نبينا فى الحِشا

الأربعاء، سبتمبر 13، 2006

نيّه من رياح و نسيم
....................
شَدّوا القيد على زِندى و قالوا يلاّ ارقص
إرقص و ورينا
و خدها رقص رايح جاى
م الصحرا للمينا
دوق من ملح الصحارى و ملح البحر
و ملح الدمع من عينك
لقيت الصحرا بتغنى بواحاتها
و البحر...بيغنى بالنورس
حتى الدمعه من عينى
نازله تغنى لبسمه جايه فى السكه
سكك سالكه
و ماشيه تمد بالتساهيل
ترابها يبارك الخطوه و يبقى ع الأثر زينه
تشيل سنينى منى حتت سودا
و تبدر الأبيض على جبينى
تنبّت المزيكا أحلامى
يأسرنى إيقاع الكلام و الإلهام يدينى
على قد نيه من رياح و نسيم
الدمع من عينى كما الضحكه
يفتّحوا القلب المجمد
يخرّجوا الفكّه
لكل عيل بريزه و لكل بنت ريال
و الباقى للى ع الأعتاب بيستكشف
يفك بيه زنقه
فادخل لقلبه دخلت الصاحب و لا يخونش
بإيده ينعّم القعده و لا يخشنش
يسْلَك نَفَسى من صدره و لا يخشخشّ
تلعب حروفى ع اللسان و إيه ذنبى؟
يا عارفين بالكلام قولوه بلاش يلعب بى

الجمعة، سبتمبر 08، 2006

العواف
------
1
العمر المدلدل م الخلاص
_الخلاص المربوط مش كويس_
بيجرى عايز يخرج م العياده
يدوبك دقيقتين
و كان ِنفسه يرد نَفسه ف بطنها
كان اللى حصل حصل
و الدمعه نزلت ع البصل
2
السنين المتشعبطه ف نهايتها
و بتهمل الحاجات دى اللى اسمها أيام و شهور
............بتساعد المجىء السريع لل
3
/الصوت المشروخ بالعرض
/العمر المقصوف بالطول
الخورج الرامى لكل حاجه
الشايل ليكوا
إعلان هاااااااااااااااام
هيثم محفوظ عمل مدونته يا جماعه
الأغانى لسه هنعملها أب لوود بس هو عامل دراسه حلوه
عنوان المدونه

الجمعة، سبتمبر 01، 2006

موال لعب السمك
................
ويا البنيه قعدتى ع المصطبه و النيه دى سليمه
لا اطلع بعينى و لا انزل و لا أدقق فى كل تقسيمه
محلاها الصانيه الممليه بلب بطيخ العصر
و مطر الغسيل و لا ريحة المسحوق ف نسمة صيف
تضحك عينيها بكحل ربانى مرحب بكحل المكاحل ضيف
و تغنى ف الننى لمعة ضيا منى
يحمل حنين الصبا من ستى و سيدى كلام
"ما جمّع إلا اما وفّق و بعوده يا أيام"
عدى بتاع السمك..بلعت حبيبتى الريق..كان السمك ميت
أنا قلت و حياة العيون و دى الغيبه تحت الجفون ليكون عشاكى من سمك مٌلعب
و طلعت جرى ع الغيطان فى ندى البرسيم و شوق بنيه للأمان
أحفر الطينه من هنا مالقى و الاقى الطوعم بينادى على يدى
"يا بو القليب أخضر إحفر من هنا تلقى"
و تقولش دا كرم ربك و لاّ كرم ربك
لعب السمك فى الشبك ياخد قلبى و يطير بك
عرّضت قلبى للحطب راح الحطب والع
و قعدت أطبخ السمك بهاراتى من نفسى
إشى صيديه و إشى مقلى و إشى مشوى على نار الهوى مبسوط
و رجعت جرى ف جرى لقيت حبيبى نام
غفّلت ع المصطبه أكلته فى المنام