الجمعة، سبتمبر 01، 2006

موال لعب السمك
................
ويا البنيه قعدتى ع المصطبه و النيه دى سليمه
لا اطلع بعينى و لا انزل و لا أدقق فى كل تقسيمه
محلاها الصانيه الممليه بلب بطيخ العصر
و مطر الغسيل و لا ريحة المسحوق ف نسمة صيف
تضحك عينيها بكحل ربانى مرحب بكحل المكاحل ضيف
و تغنى ف الننى لمعة ضيا منى
يحمل حنين الصبا من ستى و سيدى كلام
"ما جمّع إلا اما وفّق و بعوده يا أيام"
عدى بتاع السمك..بلعت حبيبتى الريق..كان السمك ميت
أنا قلت و حياة العيون و دى الغيبه تحت الجفون ليكون عشاكى من سمك مٌلعب
و طلعت جرى ع الغيطان فى ندى البرسيم و شوق بنيه للأمان
أحفر الطينه من هنا مالقى و الاقى الطوعم بينادى على يدى
"يا بو القليب أخضر إحفر من هنا تلقى"
و تقولش دا كرم ربك و لاّ كرم ربك
لعب السمك فى الشبك ياخد قلبى و يطير بك
عرّضت قلبى للحطب راح الحطب والع
و قعدت أطبخ السمك بهاراتى من نفسى
إشى صيديه و إشى مقلى و إشى مشوى على نار الهوى مبسوط
و رجعت جرى ف جرى لقيت حبيبى نام
غفّلت ع المصطبه أكلته فى المنام

هناك 8 تعليقات:

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

انت اللي ممؤلف دي؟

Unknown يقول...

لغتك حلوة
وخيال محلق
لك التوفيق

محمد أبو الفتوح يقول...

محمد مفيد
كل ما يكتب على البلوج بتاعى من تأليفى.إيه مش قدها و لا إيه؟:)
أبو أمل
ألف شكر يا باشا
و أحلى سلاااااااااااام

saso يقول...

بالراحة كدة .. واحدة ..واحدة
النية دي سليمة وادقق في كل تقسيمة
دي متنغمة جدا جدا ( في هيثم هنا كمان ؟) اللة يسامحك انا بقالي 20 دقيقة باكتب الكومينت
واقراها من الاول
عدى بتاع السمك..بلعت حبيبتى الريق..كان السمك ميت
أنا قلت و حياة العيون و دى الغيبه تحت الجفون ليكون عشاكى من سمك مٌلعب
دي ذكية جدا جدا.. في فرق بين الحرفية والذكاء ،، الذكاء اعلي علشان مش نمط ولا متوقع
وانت ذكي

moorgen يقول...

عموما هى مسألة نيه
عرّضت قلبى للحطب راح الحطب والع

للدرجة دى

شوق قلبك وحرارته يولع الحطب يا محمد

:)

بس حلوة

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

ياعم محمد انت قدها وقدود والله

Pianist يقول...

بص بقي انا مالقتلكش اميل في البروفيل فقلت اسيبلك رأيي كتعليقات وخلاص
........
عجبتني القصيدة اوي اولا للعبك علي مفردات عامية اوي وامثال شعبية

تاني حاجة الفكرة جديدة وشدتني معاك للآخر
شغلك حلو يا محمد بس عايز اقولك ان الشغل ده بقي قديم شوية؟
يعني اعتقد فكرة القافية اللي انت مصر عليها والقصيدة تبقي في شكل اغنية او تتغني بسهولة يعني
ما عالينا انا طولت
انا عجبني اللي انت بتكتبه ده الخلاصة
:)

محمد أبو الفتوح يقول...

saso
ربنا يخليكى يا جميله
ماتتصوريش فرحتينى قد إيه
لسه ما فيش هيثم لحد دلوقتى بس يمكن يلحنها و ربنا يسهل
ما قدرش أرد على كلامك
إحساسى أعلى من الرد
moorgen
أعمل إيه فى نفسى طيب؟
دا مش يولع الحطب دا يولع النار نفسها
و النيه سليمه برده
:)
شكرا جدا يا عزيزتى
محمد مفيد
ربنا يخليك موبيلات بقى
معلش مش عارف أرن عليك
مش معايا رصيد
(يااااادى الفضايح)
pianist
أولا: إ ميلى هو
neoandmatrix1@yahoo.com
ُثانيا:أنا بستمتع بده قوى و بحب أتخيل نفسى راوى شعبى و قاعد بحكى للناس فى أبسط و أنجح صوره للتواصل بين البشر بس بحاول على قد ماقدر ماكررش حد قبلى و تكون الفكره جديده و الصور برضه
ثالثا: المهم عندى إن الكلام يوصل بس ماكدبش عليك أنا معاك و بحاول أكتب بطريقتى أنا الخاصه قوى فى نصوص لسه مانشرتهاش لمجرد إنى حاسس إنه فيه فضائات واسعه لسه نفسى أطير فيها
ربعا: شكرا جدا على تشريفك المدونك و شكرا على إعجابك